De ex van mijn broer heeft zonder toestemming van mijn broer hun telefoongesprek stiekem opgenomen. Dit i.v.m het scheidingsproces. Mag dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
scheidingsproces? Met welk doel ? Om te scheiden is geen bewijslast nodig.

Antwoorden (1)

Ja, dat mag. Ook zonder toestemming van je broer. Een telefoongesprek opnemen dat je zelf voert, mag je altijd opnemen - ook als je dat niet meldt aan de tegenpartij. Alleen het heimelijk opnemen van zo'n gesprek zonder deelnemer te zijn is strafbaar (tenzij je toestemming hebt van één van de deelnemers).

Zo'n opname mag niet zomaar gepubliceerd worden. De andere partij zal waarschijnlijk niet verwacht hebben dat het gesprek opgenomen werd. Er moet een goede reden zijn om diens privacy-belang opzij te zetten. Een voorbeeld is gebruik van de opname als bewijs van bedreiging.
Pieter2011